The Last Samurai

The Last Samurai

 

Als u dit leest is 302 Hikotai gestopt met het vliegen van de F-4EJ Kai Phantom II. Het Squadron wordt ontbonden op Hyakuri Air Base, maar heropgericht op Misawa Air Base om het eerste Squadron te worden die met de F-35A Lightning II gaat vliegen in Japan. Er is daarmee een einde gekomen aan ongeveer 44 jaar opereren met de Phantom binnen deze eenheid. 302 Hikotai werd namelijk opgericht op Chitose Air Base, Hokkaido op 1 oktober 1974. Na jaren daar te hebben geopereerd werd het Squadron eind november 1985 overgeplaatst naar Naha Air Base op Okinawa. Het andere einde van Japan zeg maar.

In 2009 werden de Phantoms met hun karakteristieke gestileerde zeearend als logo overgeplaatst naar Hyakuri Air Base om het luchtruim in de omgeving van Tokyo te kunnen beveiligen. Dat logo is trouwens een ontwerp waarin 302 te lezen valt. De vleugelveren zijn de 3. De staart is de 0 en de klauwen de 2… Normaal gesproken schijnt een Squadron logo volgens bepaalde regels niet groter te mogen zijn dan het nationale roundel, maar in de tijd dat deze zeearend werd bedacht goldt die regel nog niet. Vandaar deze opvallend grote staartbeschildering!

Toen in 2016 301 Hikotai van Nyutabaru Air Base ook nog eens overgeplaatst werd naar Hyakuri waren alle resterende Phantoms gelegerd op 1 basis. Het is/was er erg fijn om als luchtvaart enthousiast te zijn. Er werd veel gevlogen, fotograferen toegestaan en zeer goed te doen. Maar helaas aan alle mooie dingen komt een einde. Voor mij dé reden om toch nog maar weer een keer af te reizen. Voor de gelegenheid ben ik meegeweest met een uitstekend geregelde 4Aviation trip.

Eind 2018 werd al de 07-8428 onthuld in een wit afscheids-kleurenschema die tijdens een speciaal georganiseerde open dag op 2 december 2018 aan het publiek getoond zou gaan worden. Nou ging het, volgens de geruchten, erg hard met het minderen van de vlieguren op deze machine dat misschien de eindstreep niet meer gehaald zou worden. Er werd gesproken over minder dan 10 vlieguren te gaan ten tijde van de open dag. Er waren dan ook geruchten dat er een 2e exemplaar beschilderd werd. Tot ieders verrassing onthulde de JASDF via Twitter inderdaad het bestaan van een extra speciaal kleurenschema Phantom in de week voor de airshow en wel een zwarte variant. Het gelukkige nummer was 77-8399. Vrijdag 30 november stonden beide Phantoms inderdaad ook op de flightline en kwamen ze met prachtig weer uittaxiën. Iedereen natuurlijk helemaal verrukt. Het was er ook erg druk bij ‘de torens’. Gevlogen werd er echter niet. Het was even vol vermogen op de kop van de baan en daarna weer rustig terug naar de flightline. Zaterdag tijdens de familiedag gingen ze wel de lucht in om samen de straffing demo van 302 TFS te doen. Een prachtig gezicht! Zondag 2 december was het de beurt aan het grote publiek om de laatste kunsten te zien. Het was helaas grijs weer, maar dat mocht de pret niet drukken. Heel veel mogelijkheden werden er gecreëerd om de bijzonder fraai gekleurde Phantoms van dichtbij te zien en te fotograferen. De bemanningen die handtekeningen uitdeelden. Het was een treurig maar mooi (zeer druk) feest.

Binnen een jaar zal 301 Hikotai ook stoppen en overgaan naar Misawa op de F-35A. Als laatsten zullen de Woody Woodpeckers stoppen in 2020 en als het goed is overgaan op F-15J’s. Wat ik begreep ook op Hyakuri samen met F-2 unit 3 Hikotai. Al met al zal het na het F-4 tijdperk op Hyakuri dus nog best oké zijn om eens naar toe te gaan.

No related articles yet.

There is 1 comment

  1. Frankwin

    Hoi Peter,

    Mooie bijdrage heb je geschreven. Het is jammer dat ik de kans heb gemist deze Phantoms in het echt te zien vliegen. Jou bijdrage geeft een mooie impressie van hoe het was.


Post a new comment